Verdieseling naar de top. En terug naar af?

Erg moedig van de VAB-VTB om de dieselwereld aan te vallen. Eerlijk gezegd, we hadden dat niet verwacht.
En tof dat Groen! meteen bijspringt, al is het met enkele discutabele oplossingen.
De Bond Beter Leefmilieu en een paar onderzoeksinstituten lieten zich uit in dezelfde zin.  Die wisten het al langer: diesel en vooral dieselroet deugen niet! 

111 jaar geleden startte de wereldwijde productie van de eerste  dieselmotoren in Gent, bij de firma Carels. De stoommachines die op dat ogenblik overal draaiden en reden, hadden  slechts een rendement van 10%. Dat zou fors veranderen met het principe van zelfontbranding onder hoge druk.
Het dieselen kon beginnen, maar uiteindelijk ten koste van wat?

 

De eerste100 jaar was er geen enkele  studie naar de schadelijke gevolgen van dieseluitlaat, geen enkele vergelijking met andere brandstoffen.
Ruwweg was wel bekend dat het dieselroet alle historische witte gebouwen zwart maakte. We herinneren ons dat het werk betekende voor de restaurateurs van het Leuvense , Brusselse  stadhuis en daarna voor talloze kerken en gebouwen in kalksteen over heel de wereld.
Veel later kwam het besef dat het goedkoper was bussen en vrachtwagens weg te houden van die lokaties, beter dan de restauraties te laten herbeginnen en herbeginnen. 

Een goeie 15 jaar geleden ontdekten de japanners een zeer sterk cancerogeen in dieselroet. Het veroorzaakte veel gemakkelijker longkanker dan decennialang sigaretten roken. Het bleef stil daarna.

Pas na 2000 begonnen  studieresultaten door te dringen vanuit verspreide onderzoeksgroepjes. De motorproducenten,  de petroleumproducenten voelden dat aan en begonnen geld vrij te maken voor verbeteringen: de roetfilters, de motoren perfectioneren, zuiniger maken.
Maar de stroom negatieve bevindingen bleef groeien.
Zo kwam men algauw tot de vaststelling dat ultrafijn stof vlot door alle filters gaat. De stikstofoxidenuitstoot blijft nog steeds 3 x hoger dan bij gebruik van benzine.
De voordelen van de diesel verdwijnen ook naarmate hij properder wordt. Het rendement daalt ermee, onderhoud en afval nemen toe.
Als de laatste tijd een  technisch instituut, het VITO, met meters begint rond te lopen, vallen de lijken uit de kast. 

Ondertussen bereikt de promotie en dus de verkoop van diesels een ongelooflijk record: 80% van alle nieuw verkochte verbrandingsmotoren!
Onze overheid stimuleert al 50 jaar de aanschaf en gebruik.
De belangrijkste stimulans was de dieselolieprijs. De “mazoet” werd tot vandaag kunstmatig goedkoop gehouden door een veel lagere belasting. In de raffinaderij is het een duurder en moeilijker product dan benzine of gas.
 
Op dit ogenblik zit de stimulans zelfs in de groene correctiemaatregelen. Doordat dieselwagens minder CO2 uitstoten vallen vooral de kleinste modellen onder ecolabel. Evenwel, net het omgekeerde blijkt aan de uitlaat… Vandaar de eis naar de overheid toe de CO2-regels meteen te vervangen door een globale "ecoscore".


 Het wordt dus hoog tijd voor meer debat, een ontrading bij de kopers, een afbouw van de productie, een actief stilleggen van de oudste, zeer vervuilende motoren.
 Ondertussen zijn, op het toppunt van het succes, de eerste “achterhoedegevechten”  al ingezet.
Febiac  vindt dat men de diesel tot zwart schaap maakt.  Ja, zwart…
Touring wegenhulp komt met het versleten “de consument is volwassen genoeg om zelf de keuze te maken”.

“Dat is juist”, antwoordt concurrent VAB, “maar dan moet de consument de juiste informatie krijgen, want die krijgt hij niet!”

Geplaatst in In de media