Opnieuw een tram op de Tramlaan?

Met het huidig gemeentebestuur geraken we blijkbaar niet vooruit op onze wegen.

Het minste wat er gebeurt op de ring en heel de spits schuift aan “van aan Verac tot aan den Tourmalet”, heel Zaventem door.

Er rijden nu wel meer bussen de laatste jaren, maar ze staan mee in de file. En tussen haakjes, ze rijden de laatste tijd een voor een de verkeersdrempels stuk.

Waarom niet beginnen bij het begin, bij echte oplossingen?

Als het autoverkeer ook maar 5 à  7% afneemt in het centrum is én het parkingprobleem én het aanschuiven terug doenbaar.

Leef! levert duidelijke, realistische standpunten in die richting.


 

 

De treinverbinding tussen Kortenberg, Nossegem, Zaventem en Diegem kon al lang gratis zijn, maar de politieke wil is er niet om daarover met de NMBS te onderhandelen.
Nu al boemelt het treintje twee ritten per uur in elke richting.
Nu al zijn er heel wat niet betalende gebruikers op dit traject. Het kan snel een paar honderd autoritten schelen op een dag!

 De spoor- en busabonnementen voor de schoolgaande jeugd en de leraars kunnen even gemakkelijk en met weinig budget gratis gemaakt.Heel wat ouders zouden dan hun taxiactiviteiten afbouwen, zeker als ook de fietspaden naar de scholen optimaal en veilig worden. Ook hier geen politieke wil, alleen mooie verkiezingsteksten.

 Het GEN, het Gewestelijk Expres Net van openbaar vervoer rond Brussel, is een harde noodzaak.
De beloften van regeringszijde zijn groots maar de concrete start blijft uit. In elk geval, we horen er niks van.
Het is logisch en evident dat de Brusselse metro in deze plannen uitbreiding krijgt naar Zaventem.
De dichtstbije  haltes liggen nu al niet veraf. Kraainem, Shopping Center en Wezembeek-Oppem.
Tot 1971 reed er een tram door Sterrebeek en dezelfde beddingen kunnen hergebruikt.
Aan de andere kant bestond er de tram van de Haachtse steenweg.
Stel u even voor: Leuven, Vilvoorde, Luchthaven en Brussel van uit uw wijk verbonden met tramspoorlijntjes… een droom?
Het is voor velen nog moeilijk in te beelden, een verbinding met de metro in Zaventem.
Maar het is niets nieuws!
“Vroeger was je sneller met de tram en een stukje te voet van Tremelo over Aarschot en Leuven naar Zaventem, dan nu met de auto op spitsuur” rekende ons een goede kennis voor, die  het zelf allemaal meemaakte.

 

Geplaatst in In de media