Ook Greenpeace procedeert tegen Uplace

Na Unizo en de gemeentebesturen van Leuven en Vilvoorde kondigt ook milieuorganisatie Greenpeace aan dat zij zal procederen tegen de plannen voor het shoppingcentrum Uplace in Machelen. Volgens Greenpeace zou de Vlaamse regering met dit project een historische blunder maken en een goed klimaatbeleid verder hypothekeren

DeWereldMorgen.be -

(www.dewereldmorgen.be 26/11/2011)

Greenpeace verzet zich al sinds 2008 tegen een verbreding van de Brusselse ring. Hierbij wees de organisatie steeds op de ruimtelijke plannen in de regio, die in plaats van minder net nog meer druk op de mobiliteit zouden zetten. Het shoppingproject Uplace, vlak naast het viaduct van Vilvoorde, is daar niet het enige voorbeeld van. Ook logistieke plannen in de omgeving en zelfs nog andere shoppingcentra (Heizel, Van Praet) dreigen voor een golf aan extra verkeer te zorgen. Greenpeace kaartte dit in het verleden al aan (1).

 

Met een goedkeuring voor Uplace neemt de Vlaamse regering al een ‘vooroptie’ op een beslissing in het Ringdossier en de bredere mobiliteitsaanpak, die in 2012 nog moet vallen. Wanneer de voorziene 25.000 auto’s per dag die Uplace zal aantrekken er komen, zal ook een bredere ring onafwendbaar lijken. Dan verloopt het verkeer voor 1 of 2 jaar iets vlotter om vervolgens weer dicht te slibben.
In het debat over Uplace lijkt het alsof die bredere Ring er al ligt. Terwijl uit de mobiliteitsstudie uit 2010 blijkt dat zo’n dure verbreding amper soelaas biedt voor de files en bovendien het sluipverkeer nog zal doen toenemen.

 

Alle experts bevestigen dat om een volledige ontsporing van het klimaat te voorkomen, ook de uitstoot van het verkeer naar beneden moet. Dat kan niet alleen met zuinigere voertuigen: er moet ook gewerkt worden aan een lagere verkeersdruk.
En dat doen we niet door dagelijks 25.000 auto’s extra naar de Ring te lokken, vervolgens de Brusselse ring te verbreden en vast te stellen dat we nog langer in de file staan dan vandaag (2). Het Uplaceproject is het zoveelste bewijs dat de Vlaamse regering het kortetermijndenken belangrijker vindt dan hoognodige klimaatdoelstellingen na te streven. Megalomane shoppingcentra inplannen op zuivere autolocaties zal de luchtkwaliteit nog verder aantasten en de CO2-uitstoot doen toenemen in plaats van afnemen. Gaat de regering-Peeters hiermee door, dan maakt ze een historische blunder die volgende generaties zuur zal opbreken.

 

Greenpeace vindt de arrogantie waarmee vooral projectonwikkelaar Uplace maar ook de Vlaamse overheid omgaan met het verzet tegen de plannen misplaatst.   Men doet alsof het hele debat al gevoerd is, terwijl de verschillende procedures die doorlopen zijn door de regering net gebruikt worden om het publieke debat vooruit te schuiven. Want de onderzoeken zijn nog bezig, er is nog niet beslist. En wanneer de onderzoeken dan zijn afgelopen, mag het publiek debat niet meer gevoerd worden want “alle democratische stappen zijn doorlopen. Dit is een arrogante en hypocriete manier van omgaan met legitiem verzet van het middenveld.

 

Voetnoten

 

(1) Greenpeace heeft dit ook al aangekaart met een controversiële fake-studie eind 2010 (http://www.greenpeace.org/belgium/nl/wat-doen-we/transport/verbreding-van-de-brusselse-ring/). Hoe absurd de scenario’s in die studie er ook mochten uitzien, ze lijken steeds meer realiteit te worden.

(2) Als de Vlaamse en Brusselse regering doorgaan met hun plannen voor meer shoppingcentra, kantoren, transport, logistiek en diensten in de rand rond Brussel, staat het verkeer op de Brusselse Ring (R0) stil. Een verbreding van de R0 lost het probleem niet op. Dat liet de Vlaamse administratie berekenen en staat nu ook zwart op wit in het milieueffectenrapport (MER) van het plan voor het Vlaams Strategisch Gebied rond Brussel (VSGB). Meer info: http://www.bralvzw.be/persbericht/persbericht-vlaanderen-wil-meer-verkeer-dan-ze-aankan-0


Geplaatst in In de media