Je beste rijgedrag met de auto?

In de media regent het  persoonlijke aanbevelingen " om het klimaat te redden".
In
die stroom gegevens gaan wel belangrijke zinnetjes verloren.
We pikten er enkele uit. 

Verminder je rijsnelheid van 110 kilometer per uur naar 90 per uur, en je stoot ongeveer de helft minder ultrafijn stof uit!

Er is een beste rijsnelheid waarbij een wagen het minst vervuilt. Dat optimum ligt bij de meeste auto’s ongeveer op 65 kilometer per uur. Het is tevens de zuinigste en minst sletige snelheid. 

 Meer de bandenspanning nakijken en net boven de aangegeven waarden houden, scheelt minstens een volle tankbeurt per jaar.

Verkeer met een lage en constante snelheid veroorzaakt veel minder verontreiniging dan zogenaamd “dynamisch verkeer” met sterk variërende snelheden. Drempels, stoplichten, en allerlei vertragende hindernissen verwekken dezelfde erge vervuiling als  filevorming.
Veel verkeerspunten en ingrepen van de laatste jaren moeten dus herbekeken!

Beperk ondertussen op eigen initiatief de schade met
– gewoon vlot optrekken,
een laag toerental: lager houden dan 2500 rpm voor benzine/gas, lager dan 2000 rpm voor diesels,
–  sterk anticiperen op het verkeer vóór u, zoals uitbollen, afstand houden,…
niet versnellen in bergop,
sneller de motor afzetten,  starten op het laatste moment en meteen rustig wegrijden
en overdenk vooral hoe je anders-mobiel  en beter-mobiel kan worden. 

 Mijn fiets, trein, tram, metro, bus, mijn vrijheid!

—————–

Hieronder een interessant stukje, gevonden bij Ecodriving online. 


Hoe schakelen?

Moderne automotoren zijn ontworpen voor lage toerentallen. Een laag toerental betekent minder verbruik, minder slijtage, minder lawaai, minder trillingen en minder stress.

We kunnen de motor met een laag toerental laten draaien door vroeg  te schakelen. Ideaal is een toerental tussen 1500 en 2500 toeren. Telkens je bij het versnellen 2500 toeren bereikt, schakel je op.

Wanneer je dit doet, zul je merken dat je auto niet veel vermogen op overschot heeft. Je acceleratie verloopt langzaam, tenzij je veel gas geeft. Dat was bij oude auto's met een carburator niet gezond, maar een injectiemotor begint dan pas echt efficiënt te werken!

Misschien denk je dat dan heel veel benzine naar de motor gejaagd wordt. Maar dat is niet zo: je gaspedaal is niet verbonden met de benzinetoevoer, maar met de luchtklep! De motorelektronica spuit altijd de juiste hoeveelheid brandstof in, die optimaal verbrand kan worden.

Misschien schrikt ook het geluid van de motor je af. Deze krijgt een zware brom wanneer hij bij lage toeren zwaar belast wordt. Dit lijkt slecht, maar is net het meest efficiënte werkingsgebied van de motor.

Uitgebreid onderzoek heeft aangetoond dat de motor niet sneller verslijt. Integendeel, de levensduur verhoogt. Want door meer in een hogere versnelling te rijden, draait de motor minder vaak rond om dezelfde afstand af te leggen!

Toch moeten we oppassen dat we niet al teveel gas geven. Dan wordt de motortemperatuur te hoog. Bij benzine: niet meer dan twee derden van volgas. Bij diesel: niet meer dan de helft van volgas.

Een dieselmotor begint bij veel gas enorm te vervuilen. Bij hoge toerentallen ook. Met een dieselmotor kun je dus eigenlijk beter geen gebruik maken van zijn volledige vermogen.

————

 

 

Geplaatst in In de media