Het parkeerplan van Zaventem

Het parkeerplan is al een geruime tijd in werking en heeft vanaf zijn intrede al voor verontwaardigde burgers gezorgd. Dag in dag uit werden boetes uitgedeeld en werden burgers steeds kwader. Leef! heeft altijd zeer kritisch gestaan ten opzichte van het parkeerplan en heeft een tijd geleden ook in het openbaar een actie op touw gezet.

Maar ook nu, na het uitblijven van een degelijke evaluatie in samenspraak met de burgers, hebben vele burgers zich verenigd om actie te voeren tegen het parkeerplan en om een degelijke inspraak te verwerven. Maar ze willen verder gaan, ze willen een platform creëren om ook andere initiatieven, zoals het cultuurcentrum. kritisch te kunnen beoordelen.

Hieronder kunnen jullie onze pro’s en contra’s van het parkeerplan bekijken.

 

Pro:

– het plan werd vooral bedoeld om het langparkeren van luchthavenpassagiers te ontmoedigen en hen te stimuleren om te parkeren in de parkings van de luchthaven. In de blauwe zones zal men dit zeker kunnen ontmoedigen, anderzijds zullen een deel van deze parkeerproblemen verschuiven net buiten de blauwe zone.

– De blauwe zone in de winkelstraten van maximum 2 uur kan voor een snel verloop van parkerende wagens zorgen, zodat je normaal sneller een parking zal kunnen vinden om te gaan winkelen.

– Werknemers kunnen gerust hun wagen in Zaventem achterlaten en hun traject naar het werk verderzetten met het openbaar vervoer.

– Bewoners van de blauwe zones kunnen beschikken over een bewonerskaart, maar die enkel geldig is in hun eigen zone. Bij het betreden van een andere zone, dienen ook zij hun blauwe parkeerschijf te zetten, vergeet je hem, dan kan je dus een boete verwachten..Wij stellen voor om de zones af te schaffen en de bewonerskaart voor alle zones te laten gelden, zo voorkom je een groot deel van de onnodige boetes.

Contra’s:

– De blauwe zones worden enkel aan de rand van de zones aangeduid, hierdoor kunnen er binnen een zone wel misverstanden voorkomen, indien men net een bord niet heeft opgemerkt. Hierdoor schiet het plan zijn doel voorbij en kunnen er mensen onterecht beboet worden. 

Steeds meer en meer straten worden wel individueel gemerkt als een blauwe parkeerzone 

– Zaventem laat haar eigen handelaars in de kou staan, voor een aantal handelaars is het noodzakelijk dat zij hun eigen wagen kunnen gebruiken en hem kunnen parkeren vlakbij hun handelspand. Dit probleem kan snel opgelost worden indien zij ook over een bewonerskaart kunnen beschikken.

– De betaalzone is voor ons een zeer slechte keuze en dit omwille van volgende redenen, vooreerst is het betaalparkeren een vorm van extra verstedelijking, daarnaast is het een extra belasting in onze gemeente, tot slot zal er meer drukte zijn rondom het kerkplein, aangezien de wagenbestuurders op zoek zullen gaan naar een gratis parkeerplaats. Wij stellen voor om van het kerkplein ook een blauwe zone van 2 uur te maken, zo kan hier ook snel een plaats gevonden worden voor jouw boodschappen.

-De kans is groot dat het een verlieslatend project zal worden. Voor het parkeerplan heeft Zaventem een bedrijf ingezet die dus ook betaald dient te worden. De inkomsten van het betaalparkeren zullen volgens ons beperkt blijven en de voornaamste inkomsten zullen dus afhangen van de foutparkeerders. Er is dus een grote kans dat de kosten grotendeels zullen betaald dienen te worden met ons belastingsgeld. Dit probleem kan ook snel aangepakt worden door onze politie hiervoor in te zetten.

Momenteel zal het allicht geen verlieslatend project zijn, aangezien er reeds duizenden parkeerboetes zijn uitgedeeld die naar het bedrijf vloeien en wordt dus het plan momenteel betaald door vooral de foutparkeerders.

– Tot slot heeft men bij het plan geen rekening gehouden met alternatieve vervoersmiddelen, zoals het openbaar vervoer, de fiets of eventueel de inzet van een gemeentelijk pendelbus.

Geplaatst in LEEF! vandaag