Eerste ‘Ronde van Zaventem’ was een succes

Persbericht  van de fietsersbond.

 

84 deelnemers namen deze zondag deel aan de eerste Ronde van Zaventem. Een succes want het was de eerste keer dat de Fietsersbond Zaventem de actie – op zeer korte tijd – organiseerde.  De imposante fietsstoet deed alle deelgemeente van Zaventem aan.



Zowel goede als slechte praktijkvoorbeelden werden aangedaan. Beiden werden aangeduid door een bordje langs de weg: goede praktijkvoorbeelden met een lachend gezicht, slechte met een treurig gezicht. Om ook de pendelaars te sensibiliseren blijven de bordjes nog enkele dagen hangen.

 

De organisatoren hadden de bedoeling om een gelijke verhouding goede/slechte praktijkvoorbeelden aan te duiden. Al snel bleek dat de zoektocht naar goede fietsinfrastructuur moeizaam was. Van de 19 aangedane praktijkvoorbeelden konden er maar 3 door de beugel.

 

Men moet geen raketgeleerde zijn om na te gaan wat nu de belangrijkste knelpunten zijn in Zaventem: op een aantal drukke wegen ontbreekt elke vorm van fietsinfrastructuur. Ligt er toch een fietspad, dan blijkt de inrichting en het onderhoud bijzonder slecht: ze werden aangelegd met betonklinkers – die snel verzakken – en met stoepranden. Strooien op fietspaden bij winterneerslag? Nog nooit gezien in Zaventem.

Sommige kruispunten oversteken met de fiets staat in Zaventem vaak synoniem met een kamikazeoperatie.

De gekende stippenlijnen langs de gewestwegen beschouwd de Fietsersbond Zaventem zelfs niet als fietspaden. Die horen eerder thuis in de categorie ‘de goot’. Eén slingerende vrachtwagen, een dronken automobilist of een valpartij kan fatale consequenties hebben voor fietsers.

 

Voor één keer is Zaventem gezegend met al die gewestwegen. Wanneer de gemeente er fietspaden aanlegt subsidieert Vlaanderen 80 of 100 procent van alle kosten (in Zaventem meestal 100 procent).

Beste beleidsmakers, waar wachten jullie nog op? Of moeten de bewoners wachten tot er weer een verkeersslachtoffer valt?

 

De knelpuntentocht was de eerste actie van de kersverse lokale fietsersbondafdeling Zaventem. Maar er volgen nog meer acties, totdat de veiligheid van fietsers gegarandeerd wordt. Beleidsmakers moeten inzien dat er dringend werk gemaakt moet worden van een inhaalbeweging op het vlak van fietsinfrastructuur.  

 

Het thema van de volgende acties ligt trouwens al vast: op de verbindingsweg tussen Zaventem-centrum en Sterrebeek legt de gemeente binnenkort twee peperdure ronde punten aan, op nauwelijks enkele honderden meters van elkaar. Maar voor een fietspad tussen die twee rotondes blijkt geen geld te zijn. Lachwekkend, niet? Zeker als men weet dat 80 procent van die fietspadkosten gesubsidieerd worden (40 procent door de provincie en 40 procent door het gloednieuwe Vlaamse Fietsfonds).

 

Wim Depondt

Voorzitter Fietsersbond Zaventem

Geplaatst in LEEF! vandaag