Drempels of obstakels?

 

Wegdrempels zijn zelden aangewezen en zijn zelden goed.  Alleen bij schoolpoorten en sommige oversteekplaatsen hebben ze een zeker nut. Meestal zijn ze te hoog, te steil,te kort,…zo klinkt het niet, zo botst het. Elke gemeente legt ze waar en hoe ze dat wil.
Zaventem deed niet onder, heeft een hele collectie snelheidsremmers. Een aantal is in slechte staat, stuk gereden door de bussen en  zwaar vervoer.
De Hector Heneaulaan, de Eversestraat, het rond punt op Voskapel, neem je best heel behoedzaam. Aan de toegestane 50km/u slaan je schokdempers door de motorkap!
 
Weerwerk dus voor Leef! in de bevoegde Commissie en Gemeenteraad die u dat lapten.
 
“Hoezo, de groenen waren toch de eersten die er om vroegen” kregen we steevast als antwoord.

Toch beginnen ze te luisteren…

 

…en zijn hun laatste nieuwe ontwerpen eerder flauwe verhevenhedenheden, “plateaus” genoemd.
Die kan je dan weer vol gas nemen. Je ziet ze, je voelt ze niet.
En zo staan we terug aan het begin.
 

We zetten de feiten nog eens op een rijtje.

Van in het begin waren er meer ongelukken ter hoogte van verkeersdrempels.We herinneren ons persoonlijk ernstige incidenten zowel bij voetgangers als bij fietsers, zowel bij auto’s als bij zwaarder vervoer, zowel bij ijzel als bij droog weer, zowel overdag als ’s nachts.

Ten tweede, drempels jagen de verkeersvervuiling omhoog. Remmen en terug gas geven, schokken en trillingen, lawaai,…

Ten derde, drempels beschadigen voertuigen. Vooral terreinwagens en vrachtwagens.  Alle veringen gaan vroegtijdig stuk en tankwagens gaan scheuren.

 Ten vierde, drempels zijn duur in aanleg én onderhoud.

Tenslotte, drempels zijn onaangenaam, irritant, stresserend,… dus weg ermee! Breek ze af of vlak ze af en hou er mee op! 

En de snelheid dan?

De grote vooruitgang van de laatste jaren in onze mobiliteit is het veralgemeend rustiger rijden.
Het aantal doden en kreupelen is sterk gedaald, maar nog steeds goed voor een kerkhof van 850 zerken per jaar. Het aantal gewonden is nog steeds 10 keer  dit cijfer.
Gaat het wegnemen van drempels de snelheid niet terug doen stijgen?

Om daarop te antwoorden is het altijd interessant elders te gaan kijken.

In het Leuvense vind je bijna geen drempels in de straten, de lanen, de baantjes… en zijn ook de verkeersdoden zeldzaam geworden.
Het geheim van de stad van Lowie-lawaat? Enkele strenge periodes van snelheidscontrole volstaan!

Als Zaventem in Noorwegen  zou liggen, dan reden we allen over heel het oppervlak van onze gemeente hoogstens 30 km/u …
Een ongeval is daar voorpaginanieuws en gehandicapten, kinderen steken er de straat over zonder eerst  links en rechts te kijken.
Wie er op vakantie gaat, krijgt wel een cultuurschok achter het stuur, maar is er voor gewonnen nog voor hij/zij  terug thuis is. Ze hebben daar geen flitspalen, de camera hangt naar verluid in de bomen…

Nu, zo radikaal hoeft het vandaag niet.

Maar al wie  duizend of duizenden kilo metaal op rubberen wielen in beweging zet, moet de risico’s voor anderen en zichzelf goed beseffen. Lage en strikt gecontroleerde snelheden zijn de beste verzekering om ons op de weg terug veilig te voelen. 
De verantwoordelijkheid daarvoor ligt  volledig bij de politiek.
 De verbeteringen van de laatste jaren mogen de politici op hun palmares schrijven. Alleen, 50 jaar te laat.

 

Geplaatst in LEEF! vandaag